תמונה של שרון לרמן

שרון לרמן

הנגשת אתרים – בניית אתרים

הנגשת אתרים – בניית אתרים קבלו מאמר ממצה ומקצועי על כל מה שחשוב לדעת על הנגשת אתר אנטרנט קיים או בניה של אתר חדש מונגש.

כל מה שחשוב לדעת על הנגשת אתר אנטרנט

השימוש באינטרנט הפך זה מכבר לחלק בלתי נפרד מחיינו. הוא משמש אותנו למגוון רחב של מטרות, כגון עבודה, לימודים, בילוי, קניות ושירותים ציבוריים. עם זאת, אנשים עם מוגבלות, כגון עיוורים, כבדי ראייה, כבדי שמיעה ואנשים עם מוגבלות מוטורית או קוגניטיבית, עשויים להיתקל בקשיים בשימוש באתרי אינטרנט שאינם מונגשים. ההמלצה שלי לבנות כבר מהתחלה אתר מקצועי המוקם על פי חוק הנגישות. ההשקעה הראשונית כדאית. רוצה לקבל מידע נוסף צור קשר ישיר איתי.

בישראל, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, קובע כי אתרי אינטרנט הנותנים שירות לציבור חייבים להיות מונגשים. החוק מגדיר אתרים מונגשים כ״אתרים הניתנים לשימוש באופן שווה על ידי אנשים עם מוגבלות, ללא צורך בהתאמות או התערבויות מיוחדות מצד אנשים עם מוגבלות או מצד מי שמסייע להם".

המלצתי בנו או חדשו אתר עם מודול נגישות

בתקופה האחרונה שומעים על יותר ויותר תביעות משפטיות כנגד בעלי עסקים שבבעלותם אתר אינטרנט שאינו מונגש ושאינו מאפשר לבעלי ובעלות מוגבלות לקבל מידע ושירותים באינטרנט באופן השווה לכלל האוכלוסייה. חשוב שתדעו שהנגשה מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות לקחת חלק בחיים הציבוריים והחברתיים באופן מלא ואתר שאינו מונגש לא רק מונע מהם גישה ומנוגד לחוק, אלא גם גורם לכם לפספס לקוחות.

זכרו, אתר לא מונגש צפוי להיות חשוף לתביעות בגובה של 150,00 ש״ח ועד  50,000 ש״ח ללא הוכחת נזק. כל אדם הרואה עצמו נפגע מכך שהאתר שלכם אינו מונגש, יכול לתבוע אתכם. כחברה לבניית אתרים מקצועיים, אתרי סחר מאז 2003 אני תמיד מקפידה לעדכן את הלקוחות החדשים שיש צורך להקפיד על אימוץ חוק הנגישות. החוק ראוי ונכון לאלה שזקוקים לו. כנסו וראו את היכולות המקצועיות שלנו. סיירו כאן. 

מהי נגישות אתרי אינטרנט

נגישות אתרי אינטרנט הוא תהליך של התאמת אתר האינטרנט לשימוש על ידי אנשים עם מוגבלויות, באמצעות טכנולוגיות שונות המסייעות לבעלי המוגבלות כגון:

  • שימוש בתוכנות המאפשרות הקראת טקסט כתוב באופן אוטומטי
  • מסך המתרגם את הטקסט לכתב ברייל
  • מקלדת חלופית
  • קוראי מסך רשת
  • התקני זיהוי דיבור
  • אפשרות לשינוי גודל
  • הוספת תיאורי טקסט לתמונות
  • אפשרות ניווט באתר באמצעות מקלדת
  • אפשרות לשנות את גוון הצבע באתר והניגודיות

התאמות אלה מאפשרות לבעלי המוגבלות לגלוש באתר באופן עצמאי ושוויוני כמו כל אחד אחר שאינו בעל מוגבלות ולהפיק את המקסימום מהאינטרנט. על אתר האינטרנט שלכם להיות נגיש הן בגרסת הדסקטופ והן בגרסת המובייל, כך שגם בגלישה דרך מכשירים כגון טלפון נייד וטאבלט, הוא יהיה נגיש לבעלי מוגבלויות.

תוכלו לבחון אילו הנגשות נוספות ניתן ליישם כחלק מנגישות האתר בת״י 5568 העוסק בהנגשת אתרי אינטרנט.

להלן מגוון אפשרויות הנגשה עבור לקויות שונות

·        עיוורים – שימוש בתוכנה שביכולתה להקריא מידע מהמחשב. כך ניתן לשמוע את כל הטקסטים בסדר הגיוני, לקבל תיאור של מידע המצוי בתמונות, לזהות כותרות וקישורים ולהיות מסוגל להפעיל את כל מה שיש באתר כגון קישורים, טפסים, כפתורים.

·        מוגבלות שאינה מאפשרת להפעיל עכבר או מתקן דומה – ניתן לנווט באתר ולבצע פעולות באמצעות פקודות הניתנות דרך המקלדת.

·        לקות ראייה – הטקסט באתר יהיה בצבע בולט יחסית לרקע, כך שיתאפשר לקרוא את הכתוב.

·        לקות שמיעה  – ניתן לקבל את המידע המילולי הנמסר בסרטי וידאו שבאתר, באמצעות הוספת כתוביות לסרטונים.

מי חייב בהנגשת אתר?

ישנם מגוון גורמים עסקיים וציבוריים החייבים בנגישות:

·       רשויות ציבוריות כמשרדי ממשלה ורשויות מקומיות

·       גופים פרטיים הפועלים למטרות רווח וביניהם חברות או עוסקים מורשים

·       גופים כגון עמותות המספקות שירות כלשהו לטובת הציבור

למה הנגשת אתר האינטרנט שלכם הוא הדבר הכי חשוב שאתם צריכים לעשות

1. החוק
הסיבה הראשונה היא משום שהחוק מחייב אתכם ואם לא תעשו כך, תהיו חשופים לתביעות כפי
שפרטנו למעלה.

2. תנועת מבקרים גדולה יותר – כשהאתר מונגש, הוא ידידותי יותר למגוון רחב יותר של לקוחות. אתר מונגש ימשוך אליו כמות גבוהה יותר של מבקרים שחלקם בוודאי יהפכו ללקוחות. (נכון לשנת 2021 אנשים בעלי מוגבלויות מהווים כ 17% מכלל האוכלוסייה, זהו נתח משמעותי של קהל יעד בעל פוטנציאל)

3. קידום במנועי חיפוש – מנועי חיפוש ובעיקר מנוע החיפוש של גוגל בו רובנו משתמשים, יעדיפו לקדם אתרים מונגשים על פני אתרים שאינם מונגשים ולדרג אותם גבוה יותר בחיפוש, מה שיכול להביא לכם תעבורה של מבקרים רבים יותר באתר.

יתרונות נוספים להנגשת האתר

§    שיפור חווית המשתמש באתר

§    יישום כלים טכנולוגיים חדשים המשפרים את נראות האתר

§    מיצוב העסק כמי שרגיש לאוכלוסיות בעלות מוגבלות ושיפור המוניטין שלו

איך מנגישים את האתר?

להנגשת אתר קיימות שלוש רמות:

A רמת נגישות נמוכה ובסיסית הקיימת כמעט בכל אתר.

AA   רמת נגישות בינונית – המחייבת יישום מגוון פרמטרים רחב להנגשה כגון אפשרות ניווט מלאה באמצעות מקלדת, הטמעת תרגום לסרטונים באתר, ניגוד חזותי, תיאורי תמונות, התאמת מסמכים ועוד. דע כי בישראל התקן מחייב הנגשה ברמת AA.

AAA  רמת הנגישות הגבוהה ביותר, בדרך כלל רק לאתרים בודדים וספציפיים.

השיטה הפשוטה, הקלה והזולה ביותר לעשות זאת, היא באמצעות ממשק נגישות שיעשה זאת עבורכם

נושא הפיכת אתר האינטרנט שלכם למונגש, אינו פשוט. לא כל אחד יכול לבצע הנגשה מכיוון שיש לבצע שינויים טכניים הן בנראות האתר, בתוכן, ובתכונות נוספות וזה כולל שינויי קוד, והחלת פיצ׳רים המצריכים ידע בתכנות. עד היום, על מנת להנגיש אתר ברמת AA נדרשו סכומי כסף גבוהים לעשות זאת, אולם כיום, ישנן אפשרויות פשוטות, מהירות וזולות.

תוכנת accessiBe משנה את חוקי המשחק והופכת את פעולת הנגשת האתר לפשוטה ויעילה . התוכנה משתמשת בשני יישומים הפועלים יחד, על מנת להפוך את האתר לנגיש:

1. ממשק הנגישות אחראי לחוויית המשתמש ולהתאמות הקשורות לעיצוב.

2. תהליך המופעל על ידי AI (בינה מלאכותית) ומטפל בדרישות מורכבות כגון אופטימיזציה לקוראי מסך וניווט במקלדת.

תוכלו להתחבר לשירות accessiBe כאן https://accessibe.com/a/a6c97u7בעלות נמוכה יחסית, להפוך את האתר שלכם לנגיש ולהימנע מתביעות, כמו גם למשוך יותר משתמשים אל האתר שלכם.

חשוב לנו לעדכן!

כל הנכתב במאמר זה, אינו תחליף לייעוץ משפטי בנושא נגישות אתרים אלא מוגש כשירות ללקוחותינו כחברה הבונה אתרי אינטרנט. אני מבקשת לציין כי מאמר זה נכתב על מנת לעשות מעט סדר בדברים ולהבהיר את הנושא ולסייע לכם להנגיש את האתר שלכם באופן נכון. מתעניינים לעדכן את האתר שלכם? מציעה כי נכון לבנות מיתוג חדשני ועדכני יותר? אני והצוות שלי מחכים לעזור גם לך. כנסו לכאן ותמצאו מידע על חבילות מיתוג בהתאמה אישית.

שתף את הפוסט

לקבלת הצעת מחיר